دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

جایزه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ به فیلم ۲۸۸۸ رسید

تهران- ایرنا- هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تجلی اراده ملی جشنواره چهلم فیلم فجر جایزه ویژه خود را به فیلم سینمایی «۲۸۸۸» اهدا کرد.


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بررسی فیلم‌های این دوره از بازی متفاوت هادی حجازی‌فر در فیلم موقعیت مهدی به جهت نمایش اخلاص رزمندگان اسلام، قدردانی کرده و جایزه خود را به بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی بدون قرار قبلی به پاس یک عمر فعالیت در حوزه قرآن و سینما و حضور مجدانه در شکل گیریِ فیلم‌های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت (ع)، اهدا می‌کند.


همچنین هیأت داوران بخاطر انعکاس حماسۀ جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس و پیشی گرفتن از یکدیگر برای دفاع از وطن که با تمهیدات هنرمندانه در یک قالب تازه و نو و از منظری دیگر به تصویر کشیده شده، جایزه خود را به کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری کارگردانان فیلم سینمایی ۲۸۸۸ اعطا می کند.


برای نخستین بار دو فیلم سازِ خادمِ قرآن در ترکیب هیات داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند؛ محمد داودی و محمدعلی باشه آهنگر در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شدند. پیش از این فیلمسازان صاحب‌نام کشورمان همچون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی و سید ناصر هاشم زاده مفتخر به کسب این مقام شده بودند.


طی ادوار گذشته، هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم ها و دست اندرکارانی همچون نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد، مهدی فقیه به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفایِ نقشِ انسان‌های مصلح و قرآنی، محمد حبیبی منصور برای مستند بانو، محسن عنایتی برای پویانمایی بنیامین، سیاوش سرمدی برای فیلم سینمایی منصور، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلمنامه مصلحت و نازنین فراهانی به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه های دینی را انتخاب کرده بود.


هیات داوران فیلم های قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر را عباس صالح مدرسه‌ای، کارگردان سینما، حامد منیری، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج قرآن و عترت و سید مصطفی زراوندیان فیلمنامه‌نویس تشکیل می‌دهند.


در بیانیه هیات داوران فیلم‌های قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است: باوری در دهه‌های مختلف شکل گرفته است که  فیلم قرآنی فقط شامل آثار تاریخی و قصص قرآن است؛ در حالی که  چنین نیست و قصه‌های تاریخی قرآن، فقط یکی از گونه‌های فیلمسازی است. به استناد کارشناسی‌های دقیقِ هنرمندانِ سینماییِ حوزه قرآن فیلم قرآنی با ترسیم و ترویج هوشمندانه و هنرمندانه مفاهیم و مضامین قرآنی در قالب‌های مستند، داستانی، پویانمایی و تجربی تولید می‌شود و با تنوعِ مخاطبان، برای همه سلائقِ جامعه در سنینِ مختلف، محتوای فکری و بصری دارد.


در این بیانیه همچنین آمده است: نظر به اهمیت تولید فیلم‌های قرآنی در حوزه سینما که از مفاهیم و مضامین متعالی قرآن و عترت الهام گرفته است و نقش هنرمندان به عنوان طلایه داران تولید این آثار، برای چهارمین سال متوالی هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ادای احترام به ساحت کلام‌الله مجید ،مراتب تقدیر و تشکر خود را از اصحاب هنر سینما و همه دست‌اندرکاران چهلمین جشنواره فیلم فجر، بر خود واجب دانسته و از هنرمندان عزیزی که باعث رونق و ارتقاء سطح کمی و کیفی این دوره از جشنواره شده‌اند و با خلق آثار خود بر غنای هنر سینما افزوده‌اند، قدردانی می‌کند.