دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تحریم های آمریکا علیه روسیه بورس های آسیایی را سبزپوش کرد

تهران- ایرنا- در واکنش به تحریم‌های جدید بی سابقه و گسترده وزارت خزانه داری آمریکا علیه بانک‌ها، شرکت ها، موسسات مالی و شخصیت های نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، شاخص های بورس آسیایی امروز سبز پوش شدند.


به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه «الجزیره» قطر، نرخ ارزهای ملی اکثر کشورهای آسیایی در برابر دلار نیز به دنبال اعمال تحریم های آمریکا در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، که پیشتر با افت روبرو شده بود، رو به افزایش گذاشت.


به عنوان مثال، ارزش «بات» واحد پول تایلند و «روپیه» هند که پیشتر در برابر دلار با افت شدید روبرو شده بود، با افزایش ۰.۴ درصدی روبرو شد و بهای نفت نیز رشد ۳ درصدی را تجربه کرد.


بر اساس گزارش های خبری، شاخص ترکیبی شانگهای چین با رشد ۰,۶۳ درصدی تا سطح ۳.۴۵۱ واحد صعود کرد.


شاخص «کوسپی» بازار بورس کره جنوبی با رشد ۱,۰۶ درصدی به ۲.۶۷۷ واحد و شاخص «نیکی ۲۲۵» بورس ژاپن با ۱,۹۵ درصدرشد به ۲۶.۴۷۷ واحد رسیدند.


شاخص «سِنسِکس» بورس هند نیز با ۲,۴۱ درصد افزایش به ۵۵.۸۴۷ واحد رسید.


همچنین ارقام منتشر شده از سوی وال استریت از سبز پوش شدن اکثر شاخص های بورس در آسیا حکایت دارد.


به باور تحلیلگران اقتصادی، اگرچه  بورس های آسیایی در آخرین معاملات صورت گرفته در روز جمعه (۶ اسفند ماه سال جاری) با رشد روبرو شد، بازار بورس جهانی به شدت به تنش‌های ژئوپلیتیک بر سر اوکراین بین روسیه و غرب واکنش نشان می دهد.


تحلیلگران می گویند در شرایطی که به سبب شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان با مشکلات فراوانی روبرو شده است، بروز چنین تنش هایی می تواند رشد اقتصادی در جهان به ویژه آسیا را در هاله ای از ابهام فرو برد.


بر اساس این گزارش، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را در نتیجه اعمال تحریم های غرب علیه روسیه متحمل می شود، منطقه اوراسیا به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در هم تنیدگی اقتصادی فراوانی با روسیه دارند.


به استناد آمارها، روسیه در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس با پنج میلیون دلار قرار دارند. پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان اعضای اتحادیه اوراسیا را تشکیل می دهند.


کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به طور غیرمستقیم بر حجم مبادلات تجاری و اقتصاد کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوروی، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی اتحادیه اروپا نیز تاثیر می گذارد.


گفتنی است اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری- اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می آید. به عبارت دیگر اقتصادهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا از لحاظ تاریخی مکمل یکدیگرند. صادرات فناوری‌های عالی از اتحادیه اروپا برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و صدور ثابت منابع انرژی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای اتحادیه اروپا مهم است.


این در حالیست که شمار دیگری از کارشناسان می گویند تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن بر مسکو تاثیرات چندانی بر اقتصاد روسیه ندارد.


گفتنی است دولت روسیه با تغییر بخش زیادی از ذخایر ارزی خود از دلار به طلا و فروش ۹۶ درصد اوراق قرضه آمریکایی در سه سال اخیر، به شدت در برابر تحریم‌ها مقاوم شده است.


گفتنی است روسیه از سال ۲۰۱۵ ذخایر ارزی خود را با تمرکز بر طلا و همچنین شدت رشد و وابستگی کشور به دلار را کاهش داده است. این کشور تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را داشت اما ظرف ۳ سال ۹۶ درصد آن را واگذار کرد.