دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

بیش از پنج هزار مطالبات مردمی به دولت سیزدهم تقدیم شده است

تهران – ایرنا – سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه سراسر کشور با تشکیل حلقه‌های اندیشه ورز و گروه‌های مشاوره‌ای پنج هزار و ۱۸۱ مطالبه مردمی را جمع آوری کردند که تقدیم دولت سیزدهم شده است.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام علی نوری در رابطه با عملکرد نهاد امامت جمعه گفت: در تیرماه سال ۱۴۰۰ به دستور ریاست شورای سیاستگذاری در استقبال از دولت جوان حزب اللهی به فرمایش مقام معظم رهبری، تمام پایگاه های سراسری کشور موظف شدند که زمینه سازی و به استقبال رفتن از دولت به جای این که وارد حاشیه سازی و فعالیت‌های سیاسی شوند در مطالبه مردمی از مساله های اصلی شهر خود به عنوان توشه جهت استقبال از دولت جوان رقم بزنند.


نوی ادامه داد: ائمه جمعه سراسر کشور با تشکیل حلقه های اندیشه ورز و گروه های مشاوره‌ای که داشتند به احصاء مساله‌ها و مشکلات اصلی شهر خود پرداختند و از مردم در این زمینه کمک گرفتند.


وی گفت: با مشارکت خوبی که ائمه جمعه سراسر کشور داشتند مساله ها و مطالبات اصلی شهرها جمع‌آوری شد. این مساله ها و مطالبات در ۵ هزار و ۱۸۱ مساله جمع آوری شد در جلسه ای که با آیت الله رییسی پس از انتصاب به عنوان رییس جمهور داشتیم تقدیم دولت شد که با استقبال بسیار خوب و اهتمام دولت در ابلاغ این مساله ها به وزارتخانه ها بودیم.


نوی اظهار داشت: وزیرانی که در وبینارهایی با ائمه جمعه شرکت کردند به بررسی این مساله ها و نحوه طراحی و برنامه ریزی و سازوکارهای ارایه شده در وزارتخانه مطبوع خود در پاسخ به این مساله ها اقدام کردند.


سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: مساله ها در دو بخش تاسیسی و تکمیلی جمع بندی شدند مساله هایی که دولت برای حل آن باید اقدام جدیدی کند. ۶۴.۴ درصد مساله ها تاسیسی و ۳۵.۶ درصد آن مساله های تکمیلی بودند که مربوط به اقدامات و برنامه های نیمه تمام دولت قبل بوده که لازم بود به آنها رسیدگی شود.


وی در ادامه به مهمترین مساله ها و مطالبات مردم اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۱۱۳ مطالبه مردم مربوط به عمران و آبادانی بود، دومین مطالبه در حوزه کشاورزی با ۶۱۴ مساله، رتبه سوم بهداشت و سلامت که با ایام کرونا دغدغه اصلی مردم بود با ۴۰۷ مطالبه، اشتغال زایی در رتبه چهارم درخواست و مطالبات مردم بود و بعد از آن مباحث دینی و اعتقادی با ۳۳۹ مساله و در ادامه صنعت و معدن، تعلیم و تربیت، گردشگری، محیط زیست و مسایل حقوقی مطالباتی بود که احصا شد و در اختیار دولت قرار گرفت که از طریق ائمه جمعه این مطالبات را پیگیری می کنیم امیدواریم بخش عمده ای از این مساله ها در چهار ساله دولت سیزدهم به کمک مردم و دولت حل شود.


نوری تاکید کرد: در مسیر مطالبه گری و به نوعی تبیین اهداف و ضرورت ها، نشست های نقد و گفتمانی با نخبگان آغاز شده است در این میزگردها با دعوت از شخصیت های نخبگانی در زمینه های مختلف و ائمه جمعه موفق که حاضر در صحنه هستند به نقد و گفت و گو و بحث های چالشی می پردازیم. امیدواریم با برگزار این جلسات نتایج خوبی را در فرهنگ سازی و گفتمان سازی از ماموریت نهاد جمعه در سطح کشور داشته باشیم.


سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: جشنواره ملی شعر نماز جمعه و عکس شکوه جمعه دو اقدام بسیار خوب فرهنگی بود که با مشارکت و فعالیت اقشار مختلف مردم صورت گرفت. در جشنواره ملی شعر نماز جمعه شاهد دریافت آثار خوبی در محورهای تعیین شده بودیم که در بخش اصلی سه نفر اول را با جوایز نقدی قدردانی می کنیم و در بخش ویژه در محور شهدای محراب هم سه برگزیده را مورد قدردانی قرار خواهیم داد و در بخش جنبی هم ۱۲۰ اثر رسیده است که با جمع بندی و برگزاری اختتامیه جوایزه برگزیدگان اهدا خواهد شد.


نوری افزود: در جشنواره ملی عکس جمعه هم فراخوان در محورهای حوزه خانواده در مناسک جمعه و زیبایی های بصری مصلی های نماز جمعه و همبستگی امت دادیم که مجموعه خوبی از تصاویر را دریافت کردیم که با داوری اساتید داوری ها صورت گرفته و آثار برگزیده در اختتامیه‌ای که در اسفندماه برگزار خواهد شد جوایز  تقدیم می شود.


وی در ادامه به معارفه ها و انتصابات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: ۲۵ معارفه صورت گرفت که هفت نفر جدید بودند و به نهاد ائمه جمعه وارد شدند و هفت نفر بازنشسته شدند. ۱۱ مورد در مرکز شهرستان و هشت مورد در بخش، پنج مورد در شهر و یک مورد در دهستان و سه مورد در شهری بود که فاقد امام جمعه بوده است.