دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

بهشهر و آلاشت به ثبت ملی شهر گلیج و جاجیم نزدیک شدند


P>به گزارش ایرنا، سفر سه روزه مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی کشور به مازندران که با حضور در نخستین نشست داوری مهر اصالت ملی آثار صنایع دستی در مازندران از روز شنبه آغاز شده بود، امروز دوشنبه با بازدید از شهر آلاشت و کارگاه‌های تولید جاجیم این شهر کوهستانی و برپایی نشست با مسئولان آلاشت به پایان رسید.


ویدا توَحُدی در حاشیه بازدید از کارگاه سنتی بافت جاجیم آلاشت که با حضور مدیران این شهر، معاون فرماندار سوادکوه و تعدادی از هنرمندان صنایع دستی انجام شد درباره دستاورد بازدیدهای انجام شده از بهشهر،آلاشت و روستای درزی‌کلای بابل به خبرنگار ایرنا گفت: در این سفر باتوجه به بازدیدهای میدانی و برگزاری جلسه داوری مهر اصالت در ساری دریافتیم که ظرفیت مازندران در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بسیار بیشتر از چیزی است که تا کنون دیده شده است.


وی افزود: علاوه بر حضور در نخستین نشست منطقه‌ای داوری مهر اصالت ملی به میزبانی مازندران که چهارمین نشست منطقه‌ای داوری مهر اصالت در کشور محسوب می‌شد، سه بازدید میدانی از بهشهر به عنوان نامزد ثبت به عنوان شهر ملی گلیج، روستای درزی‌کلای بابل به عنوان متقاضی ثبت روستای ملی حصیربافی و آلاشت که نامزد ثبت شدن به عنوان شهر ملی جاجیم است داشتیم. معتقدم در بعضی از مناطق شاهد ظرفیت‌هایی بودیم که نادیده گرفته شده بود.


این مسئول خاطرنشان کرد: برخی از این ظرفیت‌ها حتی در نگاه کارشناسان استان هم به درستی مورد توجه قرار نگرفت. حتی در آلاشت خود مسئولان شهر هم اعتقاد دارند هنوز به این باور نرسیده اند که چه ظرفیتی در صنایع دستی این شهر وجود دارد. زنان و مردان و دختران این مناطق ظرفیت بالایی در تولید صنایع دستی به عنوان یکی از اهرم‌های کمک به معیشت مردم، اشتغال‌زایی، جذب گردشگر، پر کردن اواقات فراغت و رونق اقتصادی منطقه دارند. این ظرفیت‌ها سبب شده مناطقی مانند بهشهر، آلاشت و درزی‌کلا در مازندران که تعدادشان بیشتر از این موارد است، گزینه‌های مناسبی برای انتخاب به عنوان شهر و روستاهای ملی صنایع دستی باشند.



مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی کشور درباره پیش‌نیازهای تحقق ثبت ملی این سه منطقه به عنوان شهرهای ملی گلیج و جاجیم و روستای ملی حصیربافی گفت: در آلاشت علاوه بر بازدید از کارگاه جاجیم‌بافی و برخی نقاط دیگر شهر، نشستی با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، معاون فرماندار، اعضای انجمن توسعه پایدار آلاشت و هنرمندان صنایع دستی برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که آلاشت قابلیت ثبت شدن به عنوان شهر ملی جاجیم را دارد. اگر مسئولان این شهر بتوانند با انجام برخی پیش‌نیازها دفاع خوبی در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی داشته باشند پرونده ثبت آلاشت به عنوان شهر ملی جاجیم به سرانجام خواهد رسید.


توحدی افزود: شوق و اراده مسئولان و علاقه‌مندان به صنایع دستی و اهالی این شهر برای ثبت آلاشت به عنوان شهر ملی جاجیم در خور تحسین و قابل توجه است. اما اقداماتی در این مسیر نیاز است که باید انجام شود. احیای رنگرزی و اصلاح فرآیند تهیه مواد اولیه بافت جاجیم، کمک به پوشش بیمه‌ای هنرمندان و پرداخت تسهیلات، کمک به ایجاد و گسترش مراکز تولید و آموزش، برپایی باجه‌های فروش منسوجات آلاشت در ورودی شهر و فضاسازی متناسب با فعالیت صنایع دستی در آلاشت از نکاتی هستند که باید در این شهر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. خوشبختانه مسئولان برای انجام این موارد اعلام آمادگی کردند.


وی درباره بازدید از بهشهر به عنوان نامزد ثبت شهر ملی گلیج نیز گفت: در بهشهر نیز مسئولان شهرستان بابت توجه به مسائلی مانند رنگرزی، آموزش افراد، پرداخت تسهیلات و تهیه مواد اولیه متناسب با اصالت تولید قول همکاری دادند که امیدواریم محقق شود.


این مسئول با اشاره به بازدید از روستای درزی‌کلای بابل اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های مناسب بازدید شده روستای بزرگ درزی‌کلا از توابع بابل بود که به اقدامات زیادی از سوی مسئولان برای ثبت شدن به عنوان روستای ملی حصیربافی نیاز دارد. با وجود استعداد خوبی که این روستا از نظر حصیربافی سنتی دارد، از نظر سیمای محیط نواقص متعددی در آن دیده می‌شود که فرماندار بابل قول داد برای بهبود وضعیت این روستا از نظر ظاهری و بهسازی گذرگاه‌ها و مسائلی مانند نظافت شهری توجه بیشتری انجام شود تا پرونده ثبت این روستا نیز به جریان بیفتد.


بهشهر و آلاشت به ثبت ملی شهر گلیج و جاجیم نزدیک شدند


تمرکززدایی در داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی


مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی کشور درباره برگزاری نخستین نشست داوری مهر اصالت ملی به میزبانی مازندران نیز گفت: برای نخستین بار در کشور تصمیم گرفتیم که در فرآیند داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی برنامه جدیدی با هدف تمرکززدایی برپایی نشست‌های داوری مهر اصالت ملی و توجه به ظرفیت کارشناسان و هنرمندان با دانش و تجربه استانی ایجاد کنیم.


توحدی افزود: یکی از اهداف این تمرکززدایی، پرورش نیرو انسانی ماهر به عنوان داور حرفه‌ای در تراز ملی است تا با نظارت معاونت صنایع دستی در استان‌ها در صورت لزوم فرآیند داوری تولیدات هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان‌ها را بررسی کنند.


وی اظهار کرد: مازندران با توجه به این که تاریخچه قابل قبولی در حوزه صنایع دستی دارد و رشته‌های متنوعی از صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان دیده می‌شود و تا به حال تجربه این اتفاق را نداشت به عنوان مرکز یکی از مناطق ۹گانه مد نظر میزبان آثار متقاضی دریافت مهر اصالت از استان‌های گلستان و سمنان شد و چهارمین برنامه داوری منطقه‌ای مهر اصالت ملی را در مازندران برگزار کردیم.


این مسئول خاطرنشان کرد: ما در این نشست به عنوان ناظر حضور داشتیم. داوران استانی هم پس از گزینش حکم داوری را از دبیر نشست یعنی مدیرکل میراث فرهنگی استان بود دریافت کردند.


مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: داورها از افرادی بودند که شاخص‌های مد نظر ما در سطح ملی را داشتند و بر اساس آن انتخاب شدند و خوشبختانه داوری هم با وجود این که داوران اهل همین استان بودند و آثار همین منطقه را باید داوری می‌کردند، بدون هیچ‌گونه جانب‌داری و در کمال صحت و لحاظ کردن معیارهای حرفه‌ای انجام شد.


توحدی افزود: این داوران که از فعالان دانشگاهی و بخش خصوصی و کارشناسان غیرسازمانی هستند، همه معیارهای مد نظر معاونت صنایع دستی کشور برای بررسی صلاحیت ارائه مهر اصالت به آثار تولیدی را دارند که از بین همه داوران شاخص ۹ منطقه نیز داوران ملی انتخاب می‌شوند تا در مواقع مورد نیاز از ظرفیت آن‌ها در استان‌ها استفاده شود.