دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ایران صرفا به دنبال توافق خوب است اضطرار آمریکا در مذاکرات

تهران- ایرنا-عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از تاکتیک تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی تا مقصرنمایی ایران و برجسته کردن موانع خارجی از جمله روسیه در مذاکرات تلاش دارند امتیازات ایران را کاهش داده یا آن را شکننده کنند.


مهدی جهان‌تیغی عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری ایرنا،درباره این سوال که چرا آمریکا با مواضع و رویکردهای خود مذاکرات را دچار وقفه کرده است، اظهار داشت: مذاکرات به نقطه‌ای جدی از توافق رسیده که به صورت طبیعی از اینجا به بعد باید پایتخت‌ها تصمیم سیاسی بگیرند و از این رو ایران برای توافق پیشنهاداتی در راستای منافع ملی و تجربه برجام به طرف آمریکایی داده است که حتی دیگر کشورها نیز این پیشنهادات را حق مسلم ایران می‌دانند. 


**اضطرار آمریکا در مذاکرات برای توافق


جهان‌تیغی در همین زمینه راستی‌آزمایی، تضمین سیاسی و انتفاع اقتصادی مشخص از برجام را پیشنهادات ایران به طرف آمریکایی عنوان کرد و گفت: این مسائل از جمله موضوعاتی است که در صورت انجام نشدن آنها توافق عملاً هیچ فایده‌ای نخواهد داشت اما آمریکایی‌ها به جای پاسخ دادن به این پیشنهادات تلاش می‌کنند با عملیات روانی، میزان امتیازات به این موضوعات را کاهش داده یا آن را شکننده کنند.


عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان ادامه داد: به همین دلیل از هر فرصت و اتفاقی برای زیربار نرفتن این موضوعات استفاده می‌کنند، البته ایران با توجه به شرایط حاکم شده بر جهان و به خصوص تبعات جنگ روسیه و اوکراین برای غرب، نیازمندی و اضطرار آمریکا را برای یک توافق خوب به خوبی درک کرده و نمی‌خواهد فرصت گرفتن امتیاز از دولت بایدن را از دست بدهد.


وی با بیان اینکه دولت بایدن از یکسو نیازمند دستاورد در سیاست خارجه و توافق با ایران است و از سوی دیگر، تلاش می‌کند امتیازات اجباری که می‌خواهد به ایران را بدهد را در افکار عمومی و به خصوص در کشور خودش با عملیات رسانه ای پنهان کند، افزود: این کشور سعی دارد به عنوان یک دولت که عقب نشینی کرده در افکار عمومی معرفی نشود و از انتقادات جمهوری‌خواهان و به خصوص تیم نزدیک به ترامپ کمتر آسیب ببیند از این رو تصمیم‌گیری سیاسی برای آنها سخت شده و  تلاش می‌کنند از فرصت های پیش آمده و رویدادهای بین المللی دریچه‌ای برای کاهش این فشارها و مدیریت مذاکرات استفاده کنند.


جهان‌تیغی خاطرنشان کرد: البته آمریکایی‌ها از زمان آغاز دور جدید مذاکرات تاکنون برای رسیدن به این اهداف از تاکتیک‌های مختلف سیاسی و رسانه‌ای استفاده کرده‌اند به طور مثال از تاکتیک تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی گرفته تا مقصرنمایی ایران و برجسته کردن معرفی موانع خارجی از جمله روسیه در مذاکرات و درواقع تلاش داشتند از تکنیک وارد کردن ایران به دعوای بین خود و روسیه استفاده کنند. 


**ایران صرفاً به دنبال یک توافق خوب و واقعی است 


عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان تصریح کرد: دولت آقای رئیسی گرچه به دنبال تکرار تجربه تلخ برجام دیگر نیست، اما در طول مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب جدی و واقعی عمل کرده و برخلاف طرف قبلی هم پیشنهادات مشخص روی میز مذاکره گذاشته و هم به صورت یک کشور مستقل و بدون تاثیر از عوامل خارجی مذاکره کرده است.


وی بر همین اساس تاکید کرد: اکنون در هر صورت توپ در زمین آمریکایی‌ها است، آنها کشوری بودند که از برجام خارج شدند و اگر دولت بایدن تلاش بیشتر و حس نیت بیشتری برای احیای برجام از خود نشان ندهد، در همان مسیر دولت ترامپ قدم برداشته و با ترامپ تفاوتی در افکار عمومی و میان کارشناسان بی طرف نخواهد داشت.


به گفته جهان‌تیغی تیم مذاکره کننده ایران در چند ماه اخیر نشان داده است که تنها راه بازگشت آمریکا به برجام، تامین خواسته‌های جمهوری اسلامی و تواق روی همه موضوعات مدنظر از جمله تضمین سیاسی و انتفاع اقتصادی است و راهی دیگر وجود ندارد.


این فعال سیاسی همچنین یادآور شد: ایران در طول مذاکرات نشان داده برای منافع ملی خود، کشور مستقلی است و آمریکا نیز باید بیاموزد که بدون دخالت دادن درگیری های بین المللی خود با دیگر کشورها، به برجام به صورت مستقل و سازنده نگاه کند از این رو برجام یک پرونده مستقل است و ایران حق دارد درخواست های فرابرجامی آمریکا را به دیوار بکوبد لذا مشکلات آمریکایی ها با دیگر کشورها نباید تاثیری در پرونده مذاکرات که یک موضوع مستقل بین‌المللی است، بگذارد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40