دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

ایجاد سپر دفاع سایبری قدرتمند ضرورتی غیرقابل مسامحه

تهران- ایرنا پلاس- یک مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای درباره حمله‌های سایبری و ضرورت‌های انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه گفت: حمله سایبری اخیر به بخش توزیع سوخت کشور نشان داد ایجاد سپر دفاع سایبری قدرتمند و ارتقای سواد رسانه‌ای برای سه گروه مردم، مسئولان و رسانه‌ها ضرورتی غیرقابل انکار و مسامحه است.


 دکتر معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس افزود: بی‌شک تقویت و ارتقای امنیت زیرساخت‌های کشور اولویتی اساسی و حتمی است و تا این امر محقق نشود همچنان در حوزه تامین امنیت بخش‌های مختلف دچار مشکل خواهیم بود. این ارتقای امنیت و تعریف دقیق حوزه‌های آن یکی از مهمترین و نخستین گام های صیانت از کشور در برابر حملات سایبری است.


وی خاطرنشان‌کرد: البته موضوع تامین امنیت در برابر حملات سایبری تنها مساله کشور ما نیست و یکی از موضوع‌های مهم برای دیگر کشورها نیز تلقی می‌شود. از این رو آنها به‌دنبال ایجاد سپر دفاع سایبری قدرتمند برای زیرساخت‌های خود هستند و این ضرورت برای ما نیز حتمی است. اساسا یکی از وجوه تقویت حکمرانی سایبری کشورها تقویت امکانات فراهم آورنده و تامین‌کننده امنیت سایبری و زیرساخت‌هاست در غیر این صورت شاه راه‌های کلیدی کشور به راحتی قابل مخدوش‌شدن خواهد بود.


معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو _ ایران اظهار کرد: جنگ الکترونیک در حوزه جنگ‌های جدید موضوعی جدی  دارای درجه اهمیت بالاست و این یعنی نهادهای مسئول باید در پی طرح‌ریزی اقدامات آفندی و پدافندی اثرگذار باشند.
این پژوهشگر به ضرورت‌های ارتقای سوادرسانه‌ای در لایه‌های مختلف اشاره و تصریح‌کرد: در این میان خروجی رفتارها و اتفاق‌های اخیر نشان می‌دهد نسبت به گذشته در زمینه سواد رسانه‌ای وضعیت بهتری پیدا کرده‌ایم اما گاه شاهدیم حفره‌های جدی در حوزه سواد رسانه‌ای بین این سه ضلع (مردم، مسئولان و رسانه‌ها) وجود دارد که نیاز به آموزش و ارتقا دانش رسانه‌ای را بیش از پیش گوشزد می‌کند.


نصیری افزود: در زمانه‌ای که میزان هجمه‌های رسانه‌ای، سناریوپردازی و روایت‌سازی‌ها درصدد ایجاد بدبینی، القای ناامیدی و از هم گسیختگی در سطح اجتماع و لایه‌های مختلف جامعه است، به طور قطع سوادرسانه‌ای می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های خنثی‌کننده جنگ رسانه‌ای موثر باشد.


وی عدم توفیق حوزه آموزش را ناشی از عدم درک ضرورت این مهم در جامعه دانست و ادامه داد: تا زمانی که ضرورت جدی توانمندسازی رسانه‌ای مخاطبان درک نشود، به طور قطع برای آن در این بخش، ساختارهای غیررسمی ایجاد شده و آموزش‌هایی ارائه می‌شود اما منظور از آموزش و کمبودها مربوط به ساختارهای رسمی در این بخش است که باید زمینه‌های مناسب را برای موضوع آموزش سواد رسانه‌ای فراهم کنند.


وی ادامه داد: در باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای در هفته جهانی سواد رسانه‌ای، ۱۰ شهر یادگیرنده کشور به عنوان پایلوت اجرای طرح آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای در نظر گرفته شده و امید است این اقدام به تحقق بخشی از هدف نهضت آموزش سواد رسانه‌ای منجر شود.
نصیری یادآورشد: در حمله سایبری اخیر از سوی برخی جریان‌های رسانه‌ای شاهد تولید اخبار جعلی بودیم. شیوه مواجهه عموم مردم و رسانه‌ها با این دست از اخبار بیش از پیش ضرورت آموزش‌های منجر به توفیق در راستی‌آزمایی را گوشزد کرد. از سوی دیگر وقوع چنین حوادثی بیانگر آن است که رسانه‌های ما به شدت نیازمند ایجاد بخش‌های فکت چکینگ(درست‌سنجی) به روال روندهای حرفه‌ای مرسوم در دنیا هستند تا کمتر شاهد برهم خوردن ساختارها باشیم.