دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

انتقاد کارشناسان فوتبال از تداوم چینش های اشتباه اسکوچیچ



  • پیشنهادی برای جبران نداشتن کمک‌داور ویدئویی

    تهران- ایرناپلاس- رهاورد تیم ملی فوتبال ایران پس از ماجرای «اسکوچیچ – طارمی» در ایستگاه بیروت ۳ امتیاز با ارزش بود. گل‌های دیرهنگام سردار آزمون و احمد نوراللهی برتری ۲ بر یک ایران برابر لبنان را رقم زد تا علاوه بر ادامه صدرنشینی با کسب ۱۳ امتیاز یک گام دیگر به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک‌تر شویم.


    به گزارش ایرناپلاس، تا چند روز پیش همه چیز در اطراف تیم ملی، به نتایج عالی و آمار و ارقام خوب در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ ختم می‌شد اما انتشار یک مصاحبه از دراگان اسکوچیچ با یک سایت کشورش (کرواسی) و در پی آن واکنش توئیتری مهدی طارمی باعث شد تا دیدارهای با لبنان و سوریه را تحت‌الشعاع قرار دهد.


    بدون تردید اگر وقت‌های تلف شده در فوتبال محاسبه نمی‌شد مضحک‌ترین باخت مقابل لبنان شکل می‌گرفت! علیرضا بیرانوند در بازی‌های باشگاهی و گاهی تیم ملی، گل‌های بد کم نخورده است اما در صحنه‌ای مانند گل لبنان که خیلی کم و به ندرت رخ می‌دهد او بدترین گل ملی و شاید هم باشگاهی را دریافت کرد. در این صحنه محمدحسین کنعانی‌زادگان یکی از دو مدافع مرکزی ما شریک جرم بیرانوند بود، او مهاجم لبنان را تنها گذاشت تا آزاردهنده‌ترین گل تاریخ ملی را دریافت کنیم.


    ‌غیر از بیرانوند و کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده و صادق محرمی هم تعلل کردند و تنها نظاره‌گر کنترل توپ از سوی «سونی سعد» مهاجم لبنان بودند و دیر به فکر واکنش نشان دادن افتادند. از طرفی تعویض‌های اسکوچیچ بسیار آزار دهنده است. او در دقایقی از کریم انصاری‌فرد استفاده می‌کند که برای بازیکنی مانند او یک تمام‌کننده است زمان کمی محسوب می‌شود و … .


    دلیل به بند کشیدن وحید امیری چیست؟
    سعید مراغه‌چیان کاپیتان اسبق استقلال با تبریک پیروزی تیم ملی مقابل لبنان به ایرناپلاس گفت: «بردیم اما خیلی سخت و در واقع خودمان کارمان سخت کردیم و برای رسیدن به ۳ امتیاز بازی، زجر فراوانی کشیدیم. البته باز هم می‌گویم خودمان اینگونه خواستیم؛ چون لبنانی‌ها آمده بودند تنها یک مساوی بگیرند و سیستمی که اسکوچیچ در نظر گرفت به آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان کمک کرد.
    از طرفی لبنان حریف قدری نبود که مجبور شویم با یک مهاجم با آن‌ها بازی کنیم. امیری را بی‌جهت در دفاع محدود می‌کنیم حال دیدیم وقتی سر جای خود قرار گرفت تقریباً روی هر دو گل ما نقش داشت. به‌ویژه روی گل دوم که پاس کات بک او در نهایت به گل سه امتیازی ما تبدیل شد.»


    پیشکسوت فوتبال ادامه داد: «اسکوچیچ در غیاب طارمی از سیستم ۱-۳-۲-۴ به جای ۲-۴-۴ استفاده کرد و حاضر نشد از مهاجم دیگری استفاده کند و این حرکت مقابل لبنان تعجب برانگیز بود زیرا استفاده از کریم انصاری‌فرد باتجربه، کاوه رضایی و یا حتی مهدی قائدی با تکنیک می‌توانست خیلی راحت دفاع لبنان را آزار دهد و به راحتی از سد حریف نه چندان مطرح خود عبور کند، اما ضعف در چیدمان تیمی موجب شد تا دقایق پایانی بازی شکست را حس کنیم. اگر لبنانی‌ها آن دو اشتباه را مرتکب نمی‌شدند احتمال به‌خطر افتادن صعود ما نیز می‌رفت.»


    بازیکن اسبق تیم ملی گفت: «ما در پست دفاع راست و چپ همچنان مشکل داریم و انتخاب‌های اسکوچیچ ابهام‌انگیز است. صادق محرمی در فاز حمله به‌ویژه در زمین حریف، عملکرد چشمگیری ندارد و ما در این پست دو بازیکن بزرگ داریم اما از ‌آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.
    رامین رضائیان و وریا غفوری در مقایسه با محرمی خیلی بالاتر از او قرار دارند. حتی صالح حردانی در مقایسه با محرمی تکنیکی‌تر است و در این پست می‌توانست بهتر از محرمی باشد.
     


    در سمت چپ دلیل اصرار اسکوچیچ برای به بند کشیدن وحید امیری چیست؟ ما بازیکن‌های تخصصی این پست را داریم اما بهره‌ای نمی‌بریم. شاید حضور احسان حاج‌صفی و یا حتی محمد نادری چپ پاهای تخصصی هستند و اسکوچیچ بدون توجه به ‌آن‌ها امیری را که یک خط جلوتر اثرگذارتر است در پست دفاع چپ زندانی می‌کند و بعد یکی از تعویض‌های خود را برای جابه‌جا کردن او می‌سوزاند.»


    وی ادامه داد: «ما در ترکیب تیم، در تعویض‌ها و حتی پاس دادن که به ندرت به پنج پاس به یکدیگر رسید، همچنان مشکل داریم و هیچ‌گاه در صدد رفع آن بر نیامده‌ایم. آوردن الهیار صیادمنش کم تجربه در این بازی در حالی که می‌توانستیم از کریم انصاری‌فرد باتجربه حتی از ابتدا به‌عنوان زوج سردار آزمون استفاده کنیم، یکی دیگر از اشتباه‌های اسکوچیچ بود. ما احساسی کار می‌کنیم دلیل آن هم نیمکت مربیگری ما از افراد بزرگی نیستند؛ همه جوان هستند و احساسی.


    مانند آن حرکتی که حاج‌صفی بعد به ثمر رسیدن گل از روی نیمکت به داخل زمین آمد و انجام داد کارت هم گرفت. یا خود اسکوچیچ که کارت قرمز گرفت! این‌ها نشانه ضعف ما در نیمکت است. در چنین بازی‌هایی که کار گره می‌خورد باید شوت‌های راه دور را در دستور کار قرار دهیم.
    اسکوچیچ بیشتر نگاه خود را روی لژیونرها گذاشته و بازیکن‌های لیگ ما را نمی‌بیند و این باعث می‌شود تا انگیزه بازیکن‌های حاضر در لیگ برتر از بین برود و حتی باشگاه‌ها از بی‌انگیزگی بازیکن‌های خود ضرر کنند.»


    چرا با یک مهاجم بازی کردیم؟
    سید محمود حقیقیان کاپیتان اسبق تیم ملی کشورمان در رابطه دیدار با لبنان به ایرناپلاس گفت: «این برد را به همه تبریک می‌گویم. بردیم اما بی‌اشکال نبودیم؛ می‌توانستیم با دو مهاجم بازی کنیم؛ مهدی طارمی نبود و نبودنش در این دیدار کاملاً مشهود بود.
    اگر انتقادی هم می‌کنیم دوست داریم مشکلات تیم حل شود. اگر با تیمی غیر از لبنان بازی داشتیم حتماً دچار مشکل می‌شدیم. تیم ملی ما بازی را با سیستم ۱-۳-۲-۴ شروع کرد. در این دیدار ما بیرانوند را درون دروازه داشتیم. چهار مدافع ما صادق محرمی در سمت راست، کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده مدافعان میانی بودند و با داشتن مدافع تخصصی باز هم از وحید امیری در سمت چپ دفاعی استفاده کردیم؛ دو هافبک دفاعی ما نوراللهی و عزت‌اللهی بودند. در جلوی آن‌ها جهانبخش، قدوس و قلی‌زاده بازی کردند و آزمون هم تک مهاجم ما در این بازی بود.»


    پیشکسوت فوتبال ادامه داد: «شخصاً موافق بازی با این سیستم نبودم، به‌ این دلیل ‌که ما در بازی قبلی مقابل کره‌جنوبی با دو مهاجم بازی کردیم و با توجه به شرایط ما با دو مهاجم می‌توانستیم هماهنگ‌تر باشیم. شما وقتی با یک مهاجم بازی می‌کنید، حریف با دو مدافع مرکزی با تجربه خود تک مهاجم شما را از کار می‌اندازد. به همین دلیل سردار آزمون در نیمه اول سردرگم بود. اگر در کنار او یک مهاجم دیگر داشتیم باعث می‌شد تمرکز مدافعان میانی لبنان به مهاجم دوم جلب شود و آزمون آزادتر می‌شد و به مراتب بهتر و حتی زودتر هم به گل می‌رسیدیم. در طول بازی سردار آزمون فقط همان گلی که زد دید و اصلاً دیده نشد.»


    حقیقیان با انتقاد از کیفیت زمین بازی گفت: «زمین بسیار بد بود و باد شدیدی هم می‌وزید و این به ضرر بازیکن‌های ما بود زیرا تکنیکی هستند و نمی‌توانستند به راحتی در این زمین و آن شدت وزش باد، بازی کنند.
    گل بدی خوردیم؛ تواقع بیشتری از بیرانوند که دروازه‌بان باتجربه‌ای است داشتم زیرا باید تا آخرین لحظه توپ را تعقیب می‌کرد. او در این صحنه به همراه مدافعان میانی و راست ما خیلی بی‌تجربگی کردند. این کارها باید در تمرینات انجام شود نه در مسابقات حساس.


    یکی از مشکلاتی که ما در این دیدار داشتیم _ چون خودم هافبک بودم _ دو هافبک وسط ما دقیقاً شکل هم کار می‌کنند و این خوب نیست. دو هافبک میانی باید مکمل یکدیگر باشند؛ یکی نقش تخریبی و دیگری بازیساز باشد. به عقیده من اگر با یک هافبک دفاعی بازی می‌کردیم و به جای آن یکی از هافبک نفوذی بهره می‌بردیم کمک بزرگی برای خط حمله ما می‌شد.»


    وی افزود: «یک ایراد بزرگ دیگر ما، علی قلی‌زاده بود که از تکنیک بسیار بالایی برخوردار است و آن‌هایی که به نکات ریز فوتبال توجه می‌کنند می‌دانند بازیکن تکنیکی معمولاً در دو حالت دربیل می‌زند یکی به داخل هجده قدم حریف و دیگری رو به بیرون برای سانتر کردن؛ متاسفانه در بیشتر موارد قلی‌زاده به مرکز زمین خودمان دربیل‌های خود را می‌زد و یار مستقیم خود را جا می‌گذاشت اما سانترهایش به داخل مرکز محوطه جریمه می‌آمد و این باعث می‌شد مدافعان حریف مسلط‌تر آن را دفع کنند و برای مهاجمان ما سخت است زیرا باید توپ را بگیرد بعد بچرخد و ضربه بزند.


    لبنانی‌ها رو به اتلاف وقت آورده بودند که ما بیشتر به آن‌ها کمک می‌کردیم زیرا حریف وقتی این روش را دنبال می کند ما باید با فاصله با آن‌ها بازی کنیم که نتوانند خطا بگیرند و بازی را بخوابانند. ما در دادن پاس هم بسیار کند عمل می‌کردیم. این مساله باعث می‌شد تا بازیکنان تیم حریف سریع شکل بگیرند. امیدوارم هر چه زودتر عیب‌ها را برطرف کنیم تا در بازی‌های بزرگ دچار مشکل نشویم.»