دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

افزایش قیمت نفت به بیش از بشکه ای ۱۱۳ دلار

تهران- ایرنا- همزمان با نگرانی سرمایه‌گذاران از تداوم حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی نفت روز چهارشنبه به بشکه‌ای بیش از ۱۱۳ دلار رسید و قیمت گاز طبیعی نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز به بشکه‌ای ۱۱۳.۰۲ دلار رسید که بالاترین قیمت طلای سیاه از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود در حالی که بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز در نیویورک به ۱۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید.


این در حالی است که در اواخر امروز قرار است نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با سایر تولیدکنندگان اصلی از جمله روسیه برگزار شود و تولیدکنندگان درباره افزایش تولید برای مقابله با افزایش قیمت‌ها گفت‌وگو کنند.


جو بایدن رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که آمریکا به جمع ۳۰ کشور عضو دیگر آژانس بین‌المللی انرژی خواهد پیوست که قصد دارند برای پاسخ به تقاضای فزاینده در بازار، ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را در بازار عرضه کنند. با این حال تحلیلگران اعتقاد دارند که این اقدام تاثیر محدودی بر بازار خواهد داشت.


کارستن فریستچ تحلیلگر کارمزبانک گفت: جنگ در اوکراین که روسیه با شدت فزاینده در حال انجام است، باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت شده است.


همزمان بهای گاز طبیعی نیز با ۵۰ درصد افزایش برای اولین بار به رکورد ۱۹۴.۷۱۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.


فواد رزاق زاده، تحلیلگر ThinkMarkets به خبرگزاری فرانسه گفت: بازارهای انرژی به طور جدی متزلزل شده است و قیمت گاز نیز افزایش یافته است.


وی افزود: چشم انداز بازار از ترس بزرگ (الف) این است که کشورهای غربی واردات  نفت و گاز از روسیه را ممنوع کنند یا (ب) روسیه در پاسخ به تحریم‌های اقتصادی خود اقدام به قطع صادراتش به اروپا کند.


روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در دنیاست و یکی از صادرکنندگان اصلی انرژی به اروپا در کنار سایر منابع خام طبیعی از جمله آلومینیوم است.


قیمت جهانی آلومینیوم که در بسیاری از وسایل از جمله قوطی نوشابه و تجهیزات هواپیمایی کاربرد دارد، ظرف روزهای گذشته به ۳ هزار و ۵۵۲ دلار در هر تن رسیده است. این بالاترین قیمت آلومینیوم در طول تاریخ است.


از سوی دیگر از آنجایی که هم روسیه و هم اوکراین از تولیدکنندگان بزرگ گندم و ذرت در دنیا هستند، بهای این ۲ کالای اساسی نیز رشد قابل توجهی در بازارهای بورس کالایی داشته است.