دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اطلاعات اقتصادی شرکت های زیرمجموعه وزارتخانه ها منتشر می شود

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی به پافشاری دولت بر عنصر شفافیت اطلاعات اقتصادی تاکید کرد و گفت: دولت به همه وزارتخانه‌هایی که شرکت‌های زیرمجموعه آنها صورت های مالی افشانشده دارند، تاکید کرده تا هر چه زودتر اقدام به شفافیت کنند.


«سید احسان خاندوزی» امروز (سه‌شنبه) در مراسم آینن رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه اظهار داشت: در ۱۸ آبان ماه وعده دادیم که تا پایان امسال نخستین قدم را در حوزه نظارتی بازار سرمایه بر خواهیم داشت و اعلام کردیم که باید توانمندی های بالاتری برای نظارت بر بازار سرمایه تحقق و شکل بگیرد.


وی اعلام کرد: خوشحالیم که نخستین گام نظارتی را قبل از پایان سال ۱۴۰۰ با همت و تلاش رییس سازمان بورس در بازه زمانی اعلام شده، محقق کردیم.


خاندوزی افزود: این اقدام درراستای گونه دوم حمایت ها بود که سازو کارهای نهادی لازم را برای به حداقل رساندن عناصر ضد اعتماد در بازار سرمایه فراهم می کند.


وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در پیچیده‌ترین بازارهای جهان هم باید تلاش شود تا این مسایل به حداقل ترین وضع ممکن برسد، یعنی ساز و کارهای نهادی که اجازه گسترش فریب و دستکاری را در سطح فعالان بازار سرمایه می دهند، باید به حداقل برسند.


وی گفت: سامانه های نظارتی امروز یکی از مصادیق همان ساز و کارهای نهادی است و امیدواریم با توسعه و گسترش آن به کاهش ضرر و زیان مردم کمک شود.


خاندوزی با بیان اینکه سال گذشته مردم دچار خسران و زیان های جدی از بازار سرمایه شدند، افزود: بخش گسترده آن به سواد مالی آنها و بخش دیگر به ضعف نظارت بر می‌گردد که باعث شد تا بخش زیادی از مردم با اطلاعات اشتباه و عدم مداخله به موقع سامانه های نظارتی، بخش زیادی از سرمایه و اعتماد خود را نسبت به این بازار از دست بدهند. امیدواریم سامانه‌های نظارتی کمک کننده به ترمیم بی اعتمادی‌های ایجاد شد ه در بازار باشند.


بازار سرمایه؛ جایگاه پول های هوشمند


وی با بیان اینکه سه عنصر ما را مکلف برای حرکت در این مسیر می کند، گفت: عنصر اول این است که بازار سرمایه جایگاه پول های هوشمند است، همچنین گستره بی نظیری را نسبت به سال های گذشته پیدا کرده است و در آخر اینکه بازار سرمایه به شدت در معرض تعارض منافع  و بسترهای فساد است.


خاندوزی با اشاربه به اینکه در برابر عنصرهای اعلام شده  باید سه عنصر نظارتی را مورد تقویت قرار دهیم، گفت: در ابتدا باید در مقابل پول های هوشمند، مکانیزم های نظارت‌ هوشمند تقویت شوند، اگر صاحبان بیشترین بهره‌های هوشی از طریق انواع روش های تجارت و استفاده از فناوری ها تلاش می کنند تا سودهای اندک را در این بازار جمع کنند، نهاد ناظر نباید ضعیف باشد و باید همسو با بازیگران جدید مجهز به فناوری های هوشمند باشد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همچنین همسو با گسترش بازار باید زمینه گستردگی اهرم ها و عناصر نظارتی فراهم  شود. در مقابل عناصر سوم که مساله مدیریت تعارض منافع است باید تلاش شود تا نهاد ناظر در بازار سرمایه پیراسته تر از هر بازار دیگری نسبت به تعارض منافع عمل کند زیرا تخلفات در این بازار شیشه‌ای تر از هر بازار دیگری نشان داده می شود.


خاندوزی افزود: از رییس سازمان بورس درخواست داریم تا گزارش عملکرد نظارتی در هر یک از سامانه‌ها را به طور دقیق بررسی کند و فعالان بازار بدانند که تخلفات در هر مقام و سطحی و هر وابستگی که آن شرکت دارد توسط مقام ناظر بورس کشف و افشا می‌شود.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه این اقدام باید کمک کننده به بازگشت اعتماد به فعالان بازار سرمایه باشد، افزود: در راستای ایجاد شفافیت، صورت‌های مالی شرکت های زیر مجموعه وزارت اقتصاد را در شهریور ماه با استفده از سامانه کدال شفاف کردیم.


وی به پافشاری دولت برعنصر شفافیت اطلاعات اقتصادی تاکید کرد و گفت: دولت به همه وزارتخانه‌هایی که شرکت‌های زیرمجموعه آنها صورت های مالی افشانشده دارند، تاکید کرده است تا صورت‌های مالی را شفاف کنند در غیر اینصورت وزارت اقتصاد به نیابت از آن وزارتخانه‌ها ، صورت‌های مالی شرکت‌ها را شفاف می‌کند.


خاندوزی اعلام کرد: امیدواریم گام‌های مستمر بتواند در خروجی یک بازار سالم و منصفانه خود را نشان دهد و برای سال ۱۴۰۱ شاهد دستاوردهای ارزشمند باشیم.




آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40