دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

استاد حوزه غیرت دینی به معنای بصیرت مبتنی بر عقلانیت است

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم معتقد است غیرت دینی و انقلابی به معنای بصیرت مبتنی بر عقلانیت و مهمترین عنصر در جهت حراست از منافع ملی است.


رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ در دیدار تصویری با مردم قم فرمودند که برخی تلاش و تبلیغ می‌کنند که غیرت دینی را «بی‌منطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرت دینی با عقلانیت همراه بوده است.


ایشان «غیرت دینی» را عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف و تبدیل کردن تهدیدها به فرصت خواندند و ادامه دادند که غیرت دینی را حفظ کنید زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس -یعنی آن جنگ بین‌المللی که آمریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند- پیروز کرد.


خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور تبیین دقیق‌تر مفهوم غیرت دینی و جایگاه آن در فرهنگ دینی با برخی کارشناسان به گفت و گو نشسته است. 


حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی از اساتید حوزه علمیه قم که از حافظان قرآن کریم است و اخیرا نیز به عنوان عضو شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی منصوب شده است و همچنین نمایندگی مردم استان زنجان را در مجلس خبرگان رهبری به عهده دارد.


وی در این زمینه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: همانگونه که رهبر انقلاب توضیح دادند غیرت دینی به معنای حساسیت در برابر حرمت شکنی و در برابر عبور از خطوط قرمز در عرصه دینداری مردم است.


وی افزود: نکته دقیقی که رهبر انقلاب بیان کردند این بود که غیرت یکی از شاخه های عقلانیت است و نباید این غیرت دینی را حمل بر تعصب کورکورانه و غیرت جاهلانه کرد. این غیرت از نوع غیرت مبتنی بر عقلانیت و بصیرت است.


حاجی ابوالقاسم ادامه داد: در واقع چون انسان مومن، بر ضرورت توجه به ارزش های اسلامی و انقلابی آگاهی کامل دارد و اهمیت این ارزش ها برای او روشن است؛ لذا می داند در صورت نادیده گرفته شدن هر یک از ارزش های دینی، منجر به خسارت دیدن جامعه می شود و همچنین می داند احیای این ارزش ها چه برکات بسیاری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. از این رو با تکیه بر بصیرت پیشینی و عقلانیتی که در جهت دفاع از منافع ملی به خرج می دهد، نسبت به ارزش های دینی غیرتمند می شود.


وی افزود: به همین منظور می توان به فرازهایی از تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد که در گذشته، هر جایی که بر روی ارزش های اسلامی و انقلابی پافشاری کردیم، پیروز شدیم و دشمن را به عقب راندیم ولی هر جا نسبت به ارزش ها کوتاه آمدیم و سستی ورزیدیم و به اصطلاح بی غیرتی به خرج دادیم، آسیب آن را نیز دیدیم و ضربه خوردیم.


حاجی ابوالقاسم اضافه کرد: در هشت سال دفاع مقدس که مردم ایران غیرت دینی به خرج دادند، توانستیم در برابر تهاجم تمام عیار دشمن بایستیم ولی در مساله هسته ای که غیرت لازم رابه خرج ندادیم و آنجا که نباید به دشمن اعتماد کنیم، اعتماد کردیم، خسارتش را مشاهده کردیم. بنابراین غیرت دینی به معنای بصیرت مبتنی بر عقلانیت است و مهمترین عنصر در جهت حراست از منافع ملی است.


وی درباره بی تفاوتی برخی افراد نسبت به مسائل دینی گفت: لازم است که اهمیت این مسائل و نقشی که غیرت دینی می تواند در سعادت جامعه، تبیین کند و با توجه به تاثیر مسائل دینی در سعادت جامعه به طور طبیعی غیرت نسبت به این مسائل ایجاد خواهد شد. البته ما نسبت به آنچه که می دانیم به نفعمان است، معمولا غیرتمند هستیم ولی گاهی در تشخیص این که چه چیزی به نفعمان است، دچار اشتباه می شویم و چنین مسائلی نیازمند تبیین است و اگر تبیین اتفاق بیافتد، غیرت دینی و انقلابی در آن جهت به حرکت در خواهد آمد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40