دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آمریکا موضع هسته ای خود را در قبال مسکو درباره اوکراین تغییر

تهران- ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با اعلام نگرانی واشنگتن از تشدید تنش با روسیه به دلیل مواضع هسته‌ای ولادیمیر پوتین در مورد اوکراین تاکید کرد که ایالات متحده تاکنون موضع هسته‌ای خود در قبال مسکو را تغییر نداده است.


به گزارش ایرنا، سالیوان روز یکشنبه (به وقت محلی) در مصاحبه با شبکه “سی ان ان” گفت: ما از نزدیک در حال نظارت بر تشدید هسته‌ای از سوی روسیه هستیم اما افزایش تنش‌ها با یک قدرت هسته‌ای بسیار جدی است و مناقشه‌ای متفاوت با آنچه مردم آمریکا شاهد آن بوده‌اند، می‌باشد. 


سالیوان افزود: همانطور که ما به ارائه کمک‌ها به اوکراین ادامه می‌دهیم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این مسئولیت را بسیار جدی گرفته است. تا امروز، آمریکا موضع هسته‌ای خود را تغییر نداده است، اما ما تحولات را به صورت مداوم بررسی می‌کنیم زیرا یک اولویت بسیار مهم برای رئیس جمهور آمریکا است.


سالیوان همچنین حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان را نشانی از “نارضایتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از عدم پیشرفت نیروهای آن برای تسخیر شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کی‌یف” دانست و خاطر نشان کرد روسیه در حال گسترش اهداف خود است و سعی می‌کند به همه نقاط اوکراین صدمه برساند.


حمله موشکی روز یکشنبه روسیه به یک تاسیسات بزرگ نظامی در نزدیکی مرز لهستان ۳۵ کشته و ۱۳۴ زخمی برجای گذاشت. این پایگاه نظامی محل تمرین‌های مشترک نظامی با ناتو بوده است. 


بر اساس گزارش رسانه‌ها، این حمله به دنبال تهدید روسیه برای هدف قرار دادن یک محموله بزرگ سلاح‌های خارجی برای کمک به نیروهای اوکراینی به وقوع پیوسته است. 


لهستان مسیر اصلی انتقال کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است. 


 «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ماه گذشته توانایی بازدارنده اتمی این کشور را در بالاترین سطح هشدار قرار داد. 


 هشدار آمریکا به چین درباره روسیه


سالیوان در ادامه اظهارات خود در خصوص همکاری چین با روسیه برای کاهش تاثیر تحریم‌ها علیه مسکو گفت: ما از نزدیک سطح کمک‌های اقتصادی و کالا از سوی چین به روسیه را دنبال می‌کنیم و این کمک‌های احتمالی برای ما یک نگرانی است.
وی ادامه داد: ما به چین اعلام کرده‌ایم که اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری ضررهای اقتصادی روسیه در نتیجه تحریم‌ها را جبران کند.


مشاور امنیت ملی آمریکا مستقیما به تحریم‌های احتمالی علیه چین اشاره‌ای نکرد، اما گفت: ما به پکن اعلام کرده‌ایم کمک عمده به روسیه برای فرار از تحریم‌های اقتصادی عواقب جدی خواهد داشت.


رئیس جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 


همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40